Van Negatief taalgebruik naar Trending.

Negatief taalgebruik klinkt niet gezellig. Zo, dan begin ik er ook gelijk mee. Woorden zoals “Negatief” en “Niet” klinken niet perse positief. En toch… op social media doet het iets magisch. Posts zoals “Maak deze fout nooit als je meer volgers wilt” of “Doe dit niet als je succesvol wilt zijn” vliegen de wereld over. Waarom werkt dat toch zo goed? En waarom vind ik dat stiekem nogal tegenstrijdig?

Waarom mensen dol zijn op ‘niet’

Blijkbaar houden wij, mensen, ervan om dingen niet te doen. Het woordje “niet” trekt onze aandacht. Waarom? Omdat het speelt met onze angst om fouten te maken. Het triggert een paniekreactie. Door negatief taalgebruik wordt als het ware gekaapt door de nieuwsgierigheid.

Het werkt ook omdat het ons direct aanspreekt. “Dit verpest je kansen op succes,” voelt als een persoonlijke waarschuwing. Het is een beetje hetzelfde effect alsof je moeder zegt: “Raak het fornuis niet aan, het is heet,”.

Doe wat past

Waarom ik deze blog post, is niet omdat ik vind dat negatief taalgebruik het nieuwe ding is. Ik vind wel dat je op de juiste manier de woorden moet vinden die bij het juiste platform passen. En natuurlijk mag je soms buiten de lijntjes kleuren en risico’s nemen. Maar houd wel in je achterhoofd, dat er niet voor niets gezegd wordt dat negatief taalgebruik onhandig is om te gebruiken.

Maar goed, heel eerlijk: als het werkt dan werkt het.

Mijn conclusie is, maak er wel gebruik van als je denkt dat het werkt. Je mag heus wel mee met de nieuwere trends, zeker op socials media. Het is niet, hoe zeg je dat ook alweer? “it’s my way or the highway”. Maak ze gek en maak een tekst die lekker bij jou past, zorg alleen dat het klopt en jij er achterstaat.

Vind je ook niet? 😉

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *